Zeven tegen Thebe

Bronzen van Riace, midden 5de eeuw v.C. (© Museo Archeologico Nazionale, Reggio Calabria)
10 maart 2021

Deze week leg ik in mijn Aischylostraject zowat de laatste hand aan de vertaling van Zeven tegen Thebe, waarin Polyneikes met zes aanvoerders oprukt tegen het Thebe van zijn broer Eteokles. Meer lees- dan speelstuk. Maar aangrijpend door het broederdrama.
Terwijl hier binnenskamers de zeven aanvoerders de muren van Thebe belegerden, overleed eind vorige week in Rome de man die twee van de zeven herkende in de beroemde bronzen van Riace. De beelden doken 50 jaar geleden op voor de kust van Calabrië en zijn te zien in het museum van Reggio di Calabria. De hypothese van archeoloog Paolo Moreno blijkt toonaangevend. Hij herkende Tydeus, het jong geweld met veel lawaai, en Amfiaraos, de oude wijze waarzegger die zijn eigen dood voorspelt. De beelden zouden in Argos zijn gemaakt, de jonge Tydeus door Ageladas van Argos en de oude Amfiaraos door Alkamenes van Lemnos.
Namedropping? Zo’n verband tussen beeld en woord geeft mijn huiswerk een heel aparte dimensie. Jaren geleden stond ik in Reggio voor die twee heren en wist toen niet dat zij nog op mijn bureau zouden belanden.

[Oorspronkelijk op de eigen blog van Patrick Lateur.]

 

Deel dit blog:
Aischylos fragmentair – 5

At random geïsoleerde flitsen van Aischylos. Ik beschouw je niet als een voorteken op mijn pad. (95) De braam buigt Read more

Olympisch

In de jaren negentig van vorige eeuw hield ik me intens bezig met Pindaros, dé zanger van Hellas die voor Read more

Sardijns brons

Hij bleef uit de handen van grafdieven en trad recent op een verlaten plek in het binnenland van Sardinië weer Read more

Aischylos fragmentair

Bewaarde fragmenten van een antieke auteur kennen twee verborgen levens. Ze schuilden veelal bij andere auteurs, en als ze werden Read more


Categoriën: Griekenland